برندسازی ملی
برندگذاری ملی پدیدهای جالب، پیچیده و مورد جدال است. جالب از آن جهت که بیانگر زمینهای است که تئوری آن کم، اما فعالیت جهانی در آن بسیار زیاد است. پیچیده از آن رو که بر انضباطهای ورای قلمرو محدود استراتژیهای برندگذاری متداول مربوط میشود و مورد جدل بهدلیل آنکه فعالیتی سیاسی شده است که سبب تولید دیدگاههای متضاد میشود. به علاوه، با اقبال کشورهای مختلف در سراسر دنیا، برندگذاری ملی اهمیت ویژهای یافته است. فصل یازدهم کتاب «مدیریت جامع برند: مکاتب، ارزشگذاری و توسعه برند ملی» بیانگر ارتباطات برندگذاری ملی بر اساس ارزشدهی استراتژی برند ملی به یک کشور و ترسیم تحولات برندگذاری ملی و خلاصهای از امتیازات به دست آمده در سالهای اخیر است. با این حال، سایمون آن هولت، «هویت رقابتی» را نسبت به «برندگذاری ملی» عبارتی متناسبتر برای توصیف فعالیتهای جاری در زمینه ماهیت برندگذاری ملی میداند.
تعریف برند ملی
برند موفق، یک نام، نماد، طرح یا ترکیبی از اینها است که تولیدات یک بنگاه مشخص را بهعنوان محصولی متمایز معرفی میکند. طبیعتا برندها در خلأ وجود ندارند و برای موفقیت باید با روالهای شایع به خوبی همزیستی کنند. فرهنگ عمومی و گرایشهای موجود در جامعه، محرک و موثر بر برندهای قوی هستند. این موضوع را «هولت» مفهومسازی و تقویت کرده و بیان کرده است که
- ۱ نظر
- ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۷:۲۳