آینده ی برندینگ و برندسازی
شاید تمام ما بارها و بارها از واژه برند استفاده کرده باشیم و یا در جاهای مختلف کلمه (برند) را شنیده باشیم و شاید هم این واژه را به صورت نابجا و اشتباه مورد استفاده قرار داده و یا برای ما در جای نادرست و به غلط بکار برده باشند.
یک برند همانطور که مشخص است فقط یک نام نیست، بلکه یک نشانه، نماد و یک الگوی گرافیکی است که نشانگر اهداف، برنامهها و خط مشیهای سازمانهاست.
برندها نام یا نمادهایی هستند که با هدف فروش و معرفی کالاها و خدمات مورد استفاده قرار میگیرند و شکلدهنده ارتباطات و تعاملات بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان و جامعه مصرفی میباشند.
یک برند تجاری در هنگام تولد و شکل گرفتن میتواند باعث موفقیت و یا عدم موفقیت یک کالا یا سازمان و بنگاه اقتصادی گردد، برند قدرتمند و موفق باعث مطرح شدن و توسعه سازمانی میگردد و همچنین نمایانگر راه و روش و نوع فعالیتهای کلان سازمان است.
برندهای برتر میتوانند احساسات، هیجانات و روح مصرفکنندگان را تحت تاثیر قرار دهند و باعث فروش و موفقیت یک کالا شوند که البته حالت برعکس این موضوع نیز صادق است، مصرفکنندگان در طول زمان به برندها اعتماد میکنند و آن را به دیگران نیز پیشنهاد میدهند.
هدف از ایجاد یک برند حتی شاید چیزی فراتر از فروش کالا و عرضه خدمات باشد و گاهی اوقات برند سهم بازار را تحت تاثیر قرار میدهد و برای کسب و کار راه حلهایی را مطرح مینماید و حتی تبدیل به حیثیت و تمامیت یک سازمان شده و باعث جذب نیرو و حفظ سهامداران آن سازمان میشود و ارزش آفرینی مینماید.
یک تفاوت میان محصول و برند وجود دارد، که در حقیقت محصول چیزی است که در کارخانه تولید میگردد و برند موردی است که توسط مصرفکنندگان شناسائی و خریداری میشود.
نکته قابل توجه اینکه بعد از ایجاد و خلق یک برند این رفتار و چگونگی عمل سازمان است که به موفقیت و یا عدم موفقیت برند میانجامد، تمامی عملکردها و فعالیتهای یک سازمان و نحوه جهتگیری آن سازمان میتواند به محبوبیت و یا کم رنگ شدن یک برند منجر شود.
در دنیای امروز و با گسترش اطلاعرسانی هر حرکت و تصمیمگیری سازمان توسط برند آن سازمان مورد ارزیابی قرار میگیرد و موفقیتها و شکستهای سازمان با برند آن سازمان نمایان میشود، امروزه برند یا همان نام تجاری سرمایه بسیاری از کسب و کارها محسوب میگردد و ارزش و اعتبار نام تجاری یک شرکت چندین برابر ارزش داراییهای مشهود و قابل رویت آن است. از سوی دیگر برند یک حرکت ذهنی و روحی است که باید در ذهن مصرفکنندگان، خریداران، سهامداران، کارکنان و کاربران قرار گیرد.
برندها دارای ماهیت اجتماعی هستند و آن برندی موفق است که افراد اجتماع نسبت به آن حس تعلق و مالکیت داشته باشند و آن برند را از آن خود بدانند و برای آن برند از همه نظر تلاش نمایند، بسیار دیده شده است که افراد جامعه ناخود آگاه یا برای جلب توجه دیگران تبدیل به بازاریابان رایگان برندها میگردند و بدون داشتن منافع مادی اقدام به تبلیغ و مطرح نمودن یک یا چندین برند خاص مینمایند.
مطلبی که باید مدنظر داشت این است که امروز دیگر برندها متعلق به یک گروه خاص، یک ملت و یا یک کشور نیستند بلکه به تمام مردم و به عبارت دیگر به تمام جامعه مصرفی جهان تعلق دارند و عاملی برای انتقال فرهنگ و دانش یک ملت به ملتهای دیگر میباشند و میتوان از آنان به عنوان سفرای فرهنگی نام برد.
برندها معمولاً از تجربیات، شنیدهها، مکانها و موقعیتهای خاص، شهرها، اسامی افراد و گروهها، سیاستهای سازمان و تعلقات خاطر به وجود میآیند و به بازار عرضه میشوند.
امروزه شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان و کارخانههای بزرگ دنیا اقدام به خرید برندها مینمایند و محصولات خود را با نام آن برند و یا بصورت ترکیبی از نام خود و برند خریداری شده به بازار عرضه می کنند تا سهم بازار را حفظ کرده یا گسترش دهند به عنوان مثال می توان به خرید برند Ferrari توسط Acer برای ارائه نوتبوک، خرید برندGIORGIO ARMANI توسط SAMSUNG جهت فروش هر چه بیشتر و پرسودتر موبایلهای خود یا خرید نام تجاری Lamborghini به وسیله شرکت ASUS برای فروش نوتبوکهایش یا همکاری شرکت Electronic Arts با برند JEEP برای تولید بازیهای رایانهای یا استفاده NOKIA از برند VERSACE و یا موارد مشابه دیگر که در زمان خود نیز بسیار موفق و برای شرکت خریدار برند نیز سودآور بوده است اشاره نمود.
در ادامه میتوانیم بعضی از برندهای معتبر در دنیا فناوری اطلاعات و چگونگی شکلگیری و تولد آنان را بررسی نمائیم:
برند Apple که به معنی سیب است به دلیل علاقه استیو جابز مؤسس و بنیانگذار شرکت اپل، به میوه سیب تبدیل به نام شرکتش گردید و نام شرکت اپل نامگذاری شد، Adobe اسم رودخانهای بود که از پشت منزل مؤسس آن، جان وارناک، عبور میکرد، Google (گوگل) در ریاضی نام عدد بزرگی است که تشکیل شده است از عدد یک با صد تا صفر جلوی آن، مؤسسین سایت و موتور جستوجوی گوگل برای رسیدن به این تعداد اطلاعات (یعنی یک گوگل اطلاعات) و در حقیقت آینده کاری خود این نامگذاری را انجام دادند، Cisco مخفف شده کلمه سان فرانسیسکو است که شرکت در ابتدا در آنجا بنا گردید، HP که توسط دو نفر بهنامهای بیل هولت و دیو پاکارد تأسیس شد از نام آنها مشتق شده است. این دو نفر برای اینکه شرکت هولت پاکارد یا پاکارد هولت نامیده شود مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر یا خط شدند و نتیجه هولت پاکارد بدست آمد،INTergrated Electronics و Intel از آنجایی که این شرکت از ابتدای تأسیس با هدف و روند کاری ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد نام آن را Intel از تلفیق بالا نهادند، SONY از کلمه لاتین Sonus به معنای صدا مشتق شده است، Xerox از آنجا که کلمه Xer در زبان یونانی به معنای خشک است و این برای تکنولوژی کپی کردن خشک در زمانی که اکثرا کپی کردن به روشهای فتوشیمیایی انجام میگرفت فوقالعاده حائز اهمیت بود نام شرکت را زیراکس به معنی کپی با روش خشک نهادند، Microsoft نیز مخفف کلمات Microcomputer Software است. دلیل نامگذاری شرکت به این اسم آن است که بیل گیتس مؤسس شرکت، آن را با هدف برنامهنویسی و توسعه نرمافزارهای مایکروکامپیوترها تأسیس کرد و به همین دلیل نام آن را Microsoft نامید.
بعضی از برندها دارای یک هویت و شخصیت میشوند و موقعیتی بسیار بالا و فراگیر در جامعه پیدا مینمایند و در حقیقت جریانساز نیز میشوند. به عنوان برترین برندهای دنیا میتوان از برندهای کوکاکولا، مایکروسافت، نوکیا، تویوتا، والت دیزنی، مک دونالد، مرسدس بنز و.... نام برد.
آنچه که بیش از پیش اهمیت نامهای تجاری را سبب میگردد حرکت جوامع مصرفی به سمت مُدگرایی، ایجاد تمایز و شخصیت از طریق نامهای تجاری است به طوریکه این موضوع به عنوان یک بحث جدید علمی و اجتماعی در رشتههای جامعهشناسی، مردمشناسی و روانشناسی مورد مطالعه قرار گرفته و دولتها و نظامها را نسبت به خود حساس کرده است.
یک مبحث مهم و اساسی در زمینه برند و برندینگ، برند الکترونیکی یا (E-BRAND) است که روش جدید برای ساختن علامت و نشان تجاری برای سازمانها به روش همه چیز با یک کلیک One click است که از مشخصههای اساسی و جدید تجارت الکترونیکی میباشد.
E-BRAND نشانگر هویت و تمامیت یک سازمان در محیط وب و دنیای مجازی میباشد.
در دنیای الکترونیکی و به تبع آن تجارت الکترونیکی امر خرید و فروش به آسانی در هر زمان و هر مکان امکانپذیر میباشد و دسترسی گسترده و شفاف به اطلاعات از مزایای تجارت الکترونیکی و مجازی است و در کنار موارد و مزایای فوق پیچیدگیهای خاص خود را نیز دارد و تخصصهای مربوطه را میطلبد. برای اینکه بتوان کاربران و مخاطبان اینترنت را تبدیل به مشتری و خریدار نمود بایستی طراحان و پیادهسازان E-BRAND دقت نظر داشته باشند و با ایجاد یک محیط تعاملی و جذاب و در عین حال کاربر پسند به مطرح و معرفی کردن برند در فضا و محیط اینترنت به پردازند. ویژگیهایی همچون کاربر پسند بودن، سادگی، ارتباط صمیمانه، سرگرمی، جذابیت و ماندگاری در یک برند الکترونیکی (E-BRAND ) بسیار مهم و حیاتی میباشند.
امروزه با استفاده از دنیای الکترونیکی و امکانات اینترنتی میتوان E-BRAND را رقیبی جدی برای سیستم برند سنتی دانست.
در دنیای و عصر رقابتی امروز بازار به سمت جلب رضایت کامل مشتری و بهینه کردن زنجیره تامین و ارائه کالا پیش میرود و بازاریابی و تبلیغات که توسط برند امکانپذیر است و در حقیقت معرفی میگردد، از ارکان بسیار مهم برای موفقیت سازمانها در کسب سهم بازار جهانی میباشند.
در فضای اینترنت و کسب کار جهانی E-BRAND های زیادی شکل گرفته و توسعه یافتهاند و بسیاری از سازمانها تجارت خود را از حالت سنتی به شکل جدید و دنیای اینترنتی انتقال دادهاند.
از ایجاد هر برند، مهمترین مسئله افزایش و یا حفظ وجوه برند است که سازمان با تثبیت آن در ذهن مشتریان، تبلیغات و تداوم تولید، نوآوری و خلاقیت مداوم، نظارت بر کیفیت محصول و خدمات ارائه شده، بازاریابی و پخش صحیح محصول بایستی در حفظ محبوبیت و مطرح شدن برند خود کوشش نماید، و این مهم با استفاده از سیاستگذاری بر روی E-BRAND و راه و روشهای الکترونیکی ثمر بخش تر خواهد بود و نتایج بهتری را برای سازمانها خواهد داشت.
نریمان خالصی - مدیر محصول مادربرد شرکت سازگار ارقام